Ekonomiskt bistånd – Grundkurs - 11 september
Vill du få en djupare förståelse för ekonomiskt bistånd och de regler och principer som styr arbetet? Denna grundkurs ger dig en bred genomgång av centrala delar inom ekonomiskt bistånd och riktar sig till dig som arbetar inom området eller som behöver uppdatera dina kunskaper. Genom en interaktiv livesändning får du ta del av nyheter i lagstiftningen, rättspraxis och praktiska tips för handläggning och bedömningar.
Välkommen att delta i denna kurs för att utveckla din kompetens och säkerställa korrekt tillämpning av regler inom ekonomiskt bistånd!
Tid och plats
Livesänd kurs den 11 september kl 09.00-15.00
Anmälan
Anmäl dig senast den 4 september. Anmälan är bindande. Anmäl gärna en ersättare vid förhinder. Kontakta oss gärna med kort varsel för lediga platser
Avgift
3 900 kr exklusive moms. Priset gäller per deltagare.
Programpunkter
- Nya socialtjänstlagen/Aktivitetskrav
- Ansvar mellan kommuner
- Ändamålet med lagstiftningen
- Vad innebär skäliga levnadsförhållanden?
- Nödbistånd
- Rksnormen
- Rullande normöverskott
- Arbetslinjen
- Oanmälda hembesök
- Regler vid misstanke om bedrägeri
- Tandvård, arbetsresor och medicin
- Skulder
- Otillåten andrahandsuthyrning
- Rättspraxis och JO-beslut
Föreläsare
Katarina Lindblad och Beatrice Nordebrink är båda socialrättsjurister med mångårig erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområden. De har arbetat i socialtjänsten som handläggare, chefer och som kommunjurister. Både Katarina och Beatrice undervisar i ämnet socialrätt på socionomprogrammet på högskola och universitet.
Frågor
För övrig information eller vid frågor kontakta oss på telefon 070-600 17 70 eller e-post: info@soclex.se
Juridisk handledning
Vi tillhandahåller även juridisk rådgivning och handledning till beställare och utförare inom socialtjänsten. Du är välkommen att höra av om du är i behov av regelbunden hjälp eller vid ett enstaka tillfälle. Vi tillhandahåller även kurser på plats ute i kommunerna - hör gärna av dig så skräddarsyr en utbildning som passar din organisation.